søndag 30. mai 2010

Praksis under utdanning


Jeg har snakket med flere ferdigutdannede den siste tiden om hvordan det har vært å møte arbeidslivet etter endt utdanning. Mange synes overgangen har vært vanskelig og det har tatt lang tid å stole på egne kvalifikasjoner og evner. Svært få av de jeg har snakket med har hatt praksisperioder i løpet av studietiden, og mange har blitt direkte frarådet fra studiestedet sitt å jobbe parallelt med studiene. Jeg finner det paradoksalt at studenter blir frarådet å ta initiativ til å skaffe seg relevant erfaring. Jeg avslutter for tiden utdanningen Kaospilotene, en utdanning som vektlegger kontakt med omverden og lange praksisperioder, og jeg er overbevist om at erfaringene jeg har gjort i praksisperiodene mine styrker både kunnskapsnivået og den faglige selvtilliten min. Fremover vil Relevant kunnskap publisere intervjuer med personer under utdanning og ferdigutdannede kandidater for å høre mer om hvordan studietiden og overgang til arbeidsliv kan arte seg. Følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar